SINAV KAYGISI

SINAV KAYGISI

Normal düzeyde kaygı hissetmek insanı harekete geçiren, sorumlulukları hatırlatan faydalı bir duygudur. Ancak pek çok duygu gibi kaygı da normalin üstünde seyrederse insana zarar verebilir. Sınav kaygısı da benzer şekilde öğrenciler üzerinde performans düşüklüğü, bildiklerini optiğe ya da sınav kağıdına aktaramama, eksik aktarma gibi olumsuz sonuçlar doğurabiliyor.

Öğrencilerin sınava girdikleri zaman titremeleri, tüm bildiklerini unuttuklarını düşünmeleri, yada diğer kaygı ile gelen bedensel tepkileri yaşamaları kısa süreliğine oluyor ve bir süre sonra normale dönüyorsa öğrencinin bildiklerini kağıda aktarmasını engellemiyorsa burada zarar veren bir kaygı durumu söz konusu değildir. Ancak bu belirtiler uzun süreli oluyor ve öğrencinin normalde yapabileceği sorular bu belirtiler nedeni ile yapılamıyorsa öğrenci sınav kaygısı yaşıyor diyebiliriz. Bu konuda sorun yaşıyor ve “bende sınav kaygısı var mı” diye emin olamıyorsanız sınav kaygısı ile ilgili ölçekler doldurabilir ve daha objektif karar verdiğinizden emin olabilirsiniz.

Eğer sizde sınav kaygısı problemi yaşıyorsanız bu kesinlikle çok önemli bir sorundur ve çözüm bulmanız gerekmektedir. Çözüm yolları kaygının seviyesine göre veya bireyin özelliklerine göre değişebilmektedir. Öncelikle Rehber Öğretmenlerinizden bu konuda yardım alabilirsiniz ve gerekiyorsa onun yönlendireceği bir sağlık kuruluşuna gitmeniz gerekebilir.

Genel hatları ile çözümden bahsetmek gerekirse;
Sınav kaygısı yaşayan öğrenci sınava hak ettiğinden çok daha fazla değer veriyordur yani sınavın sonucunda olumsuzluk olursa hayatının mahvolacağı, arkadaş-aile-öğretmenlerine rezil olacağı vb. düşüncelere sahiptir. Çözümde önce bu bilişsel süreçler daha gerçekçi ve işlevsel hale getirilir.

Sınav kaygısı yaÅŸayan öğrenciler genellikle mükemmeliyetçi yapıya ya da aileye sahiptirler. Mükemmeliyetçi tutum veya aile baskısı da kaygının derecesini yükselten bir etkendir. Bu nedenle öğrencinin ve ailenin bu konuda bilinçlendirilmesi çözümün bir parçası olabilir. Â

Sınav anında kullanabileceği rahatlama tekniklerini bilmek ve uygulamak öğrencide kaygının seviyesini düşüreceğinden, üzerinde oluşturduğu performans düşüklüğünü en aza indirebilir.

Bu çözüm denemeleri başarısız olursa öğrenci psikiyatriye ya da bir terapiste gitmelidir. Şu bilinmelidir ki hiçbir sorun çözümsüz değildir. Yeter ki  doğru adımlarla çözüm aransın.

 

Psikolojik Danışman ve Rehber Öğretmen

           Hakkı Can SARIHAN

  • Fascinated
  • Happy
  • Sad
  • Angry
  • Bored
  • Afraid

Bir cevap yazın